Beleidsverklaring
Het bedrijf verwacht dat zijn zaken altijd worden uitgevoerd met de hoogste normen van integriteit en eerlijkheid. Het bedrijf verwacht dat medewerkers zich zullen inspannen om dit doel te bereiken en ervoor te zorgen dat het bedrijf deze hoge normen handhaaft. Een cultuur van openheid en verantwoordelijkheid is essentieel om verkeerd handelen te voorkomen en aan te pakken als ze zich toch voordoen.Doel van dit beleid
Het doel van dit beleid is:- collega’s aan te moedigen vermoedelijke wangedrag zo snel mogelijk te melden, in de wetenschap dat hun zorgen serieus zullen worden genomen en waar nodig zullen worden onderzocht, en dat hun vertrouwelijkheid zal worden geëerbiedigd;
- leidraad te geven hoe deze bezorgdheden aan te pakken;
- personen die een melding doen het vertrouwen geven om dergelijk wangedrag op het werk te melden, zelfs als ze van mening zijn dat het bedrijf zelf verantwoordelijk is voor het wangedrag;
- ervoor te zorgen dat de meldingen serieus en adequaat worden behandeld; en
- ervoor te zorgen dat eenieder die te goeder trouw een melding doet, wordt beschermd tegen elke vorm van represailles.
Wat is gedekt?
Klokkenluiden is het openbaar maken van informatie die betrekking heeft op vermoedelijk wangedrag of gevaren op het werk. Dit kan zijn:- een inbreuk op de wetten van de Europese Unie, bijvoorbeeld met betrekking tot overheidsopdrachten; productveiligheid en conformiteit; veiligheid van het vervoer; milieubescherming; Voedselveiligheid; volksgezondheid; consumentenbescherming van de persoonlijke levenssfeer, persoonsgegevens en beveiliging van netwerken en informatiesystemen; financiële diensten, producten en markten; voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme;
- Een ernstige strafrechtelijke overtreding; of
- Een ernstige overtreding van de regelgeving.
Algemene beginselen van het klokkenluiderssysteem
Meldingen die in het kader van dit beleid aan de orde worden gesteld, zullen serieus worden behandeld en elk geval zal op zijn eigen feiten worden beoordeeld. Het klokkenluiderskanaal wordt beheerst door de principes van toegankelijkheid, objectiviteit, efficiëntie, vertrouwelijkheid en respect. Het klokkenluiderskanaal is beschikbaar op duracellbe.sdwhistle.com. Het recht op privacy, het recht op verdediging en het vermoeden van onschuld van de bij de melding betrokken perso(o)n(en) worden gerespecteerd. In het algemeen zullen de personen die bij het rapport betrokken zijn, op de hoogte worden gebracht van het handelen of nalaten dat aan hen wordt toegerekend en hebben zij het recht hun kant van de zaak te bepleiten. Alle meldingen worden snel verwerkt en onderzocht. Een reactie op de melding zal binnen een redelijke termijn en in ieder geval binnen drie maanden na ontvangst van de melding worden verstrekt, tenzij er complexiteiten zijn die een verlenging van de termijn vereisen in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving. Het klokkenluiderskanaal is zo ontworpen dat de klokkenluider die anoniem wenst te blijven, dit met voldoende garanties kan doen. De identiteit van de klokkenluider wordt in het algemeen niet meegedeeld zonder zijn of haar toestemming. De gegevens van de klokkenluider kunnen echter aan gerechtelijke of administratieve autoriteiten worden verstrekt als deze vereist zijn vanwege een procedure die voortvloeit uit de gemelde zaak.Melding maken
Meldingen moeten zo snel als redelijkerwijs mogelijk is worden gedaan. We hopen dat klokkenluiders in veel gevallen hun zorgen informeel kunnen bespreken met hun lijnmanager of HR People Relations Partner (PRP), Duracell Legal of Duracell Internal Audit-functies. Wanneer de klokkenluider er echter de voorkeur aan geeft om het om welke reden dan ook niet aan te kaarten bij zijn/haar lijnmanager, HR PRP of juridische/interne auditfuncties, of geen werknemer van het bedrijf is, kunnen schendingen van dit beleid op een van de volgende manieren worden gemeld:- door in te loggen op het meldpunt dat voor België is aangewezen. De “hotline” is 24 uur per dag, zeven dagen per week online beschikbaar en wordt beheerd door een extern bedrijf duracellbe.sdwhistle.com.
- persoonlijk, schriftelijk of telefonisch aan de beheerder van de meldpunt klokkenluiders. Verzoeken om persoonlijke of telefonische melding moeten eerst worden ingediend via de klokkenluidershotline op duracellbe.sdwhistle.com en de beheerder van de klokkenluidershotline zal een wederzijds overeengekomen datum en tijd afspreken om de melding in ontvangst te nemen.